سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله تعمیرات موبایل و تکنولوژی

علائم خراب شدن ال سی دی گوشی

 

ال سی دی از جمله اجزایی است که نه تنها در تلفن همراه، بلکه در تعداد زیادی از وسایل الکترونیکی یافت می‌شود. در تلفن‌های همراه، ال سی دی وظیفه نمایش تصویر را بر عهده دارد که در لایه زیرین قرار داده می‌شود و معمولاً لایه‌‌های دیگر مانند تاچ اسکرین و یا گلس بر روی آن قرار می‌گیرد .

گاهی مواقع ممکن است شما گلس را با ال سی دی اشتباه بگیرید در صورتی‌که آن‌ها دو لایه متفاوتند؛ درواقع گلس لایه‌ای است که روی ال سی دی قرار می‌گیرد و سیگنال را از انگشتان شما به واحد پردازنده گوشی منتقل می‌کند درحالی‌که ال سی دی وظیفه نمایش تصویر را به عهده دارد. همچنین از نظر قیمت، تعویض و یا تعمیر، ال سی دی هزینه بیشتری دارد.

در مواقعی که گوشی شما ضربه شدیدی ندیده باشد و بعد از ضربه دیدن شما هنوز قادر به استفاده از گوشی باشید ممکن است فقط گلس دچار آسیب‌دیدگی شده باشد؛ اما چنانچه بعد از آسیب دیدن گوشی با علائمی مانند روشن نشدن صفحه نمایش مواجه شوید، این امکان وجود دارد که ال سی دی گوشی دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد.

علاوه بر وارد شدن ضربه و فشار به گوشی، نفوذ آب (آب‌خوردگی) و یا دیگر مایعات به داخل تلفن همراه نیز می‌تواند از دلایل خرابی ال سی دی موبایل باشد زیرا مایعات می‌تواند تأثیر مخربی بر قطعات موبایل داشته باشد. در ادامه مقاله با علائم خرابی ال سی دی بیشتر آشنا می‌شویم.


نشانه‌های خراب شدن ال سی دی گوشی

اگر پس از آسیب دیدن گوشی با علائم زیر مواجه شدید، یعنی ال سی دی گوشی شما دچار آسیب شده و نیاز به تعویض دارد.

1- سیاه شدن صفحه نمایش

سیاه شدن بخشی از صفحه نمایش به دلیل آسیب دیدن پیکسل‌های LCD اتفاق می‌افتد و در این حالت بخشی از تصویر نمایش داده نمی‌شود و صفحه نمایش نمی‌تواند عملکرد درستی ارائه دهد. همچنین ممکن است به تدریج این قسمت سیاه گسترش یابد، در نتیجه تنها راه‌حل تعویض ال سی دی است.

2- کار نکردن تاچ گوشی

یکی دیگر از علائم خرابی ال سی دی، کار نکردن تاچ گوشی است. البته در بعضی مواقع کار نکردن تاچ گوشی به‌دلیل مشکلات نرم‌افزاری است. برای اینکه متوجه بشین کار نکردن تاچ ناشی از خرابی ال سی دی هست یا به‌دلیل مشکل نرم‌افزاری، پیشنهاد می‌شود که یک‌بار گوشی را هارد ریست و یا ریست فکتوری کنید و اگر مشکل برطرف نشد، نیاز است که ال سی دی تعویض گردد.

3- پرش تصویر

پرش تصویر در برخی مواقع در حدی نیست که در عملکرد گوشی اختلالی به‌وجود آورد و به همین دلیل ممکن است زیاد موردتوجه قرار نگیرد اما در این حالت ممکن است به تدریج ال سی دی گوشی به‌طور کامل بسوزد. درصورتی‌که شاهد سوسو زدن تصویر در صفحه نمایش تلفن همراه خود شدید حتماً نسبت به تعمیر LCD اقدام کنید.

4- بنفش شدن صفحه نمایش

 بنفش شدن صفحه نمایش گوشی نشان‌دهنده خراب شدن LCD است. بنفش شدن صفحه نمایش ناشی از آسیب‌دیدن پیکسل‌هاست. این مشکل به‌دلیل آسیب‌دیدگی ناشی از ضربه یا فشار شدید ایجاد می‌شود.

چگونه از آسیب دیدن ال سی دی گوشی جلوگیری کنیم؟

همونطور که قبلاً گفتیم یکی از اصلی‌ترین دلایل خرابی ال سی دی گوشی وارد شدن ضربه یا فشار شدید به صفحه نمایش است؛ درنتیجه هر عملی که باعث جلوگیری وارد شدن ضربه شدید به ال سی دی شود می‌تواند تا حد چشمگیری از خرابی LCD جلوگیری کند.

 یکی دیگر از راه‌های محافظت از صفحه نمایش موبایل استفاده از گلس محافظ است. گلس محافظ که جزو لوازم جانبی موبایل محسوب می‌شود می‌تواند از به‌وجود آمدن خط و خش روی ال سی دی جلوگیری کند. همچنین به‌دلیل کاهش نیرو و فشاری که ممکن است به صفحه نمایش وارد شود، می‌تواند تا حدودی در برابر ضربه از ال سی دی گوشی محافظت کند. در بعضی موارد استفاده از گوشی با دست خیس نیز می‌تواند باعث آسیب دیدن ال سی دی شود زیرا ممکن است آب یارطوبت به داخل گوشی نفوذ کند و عملکرد بعضی از قطعات موبایل ازجمله ال سی دی را مختل کند. در صورت نیاز شما می‌توانید با مطالعه مطلب علائم خرابی باتری موبایل ، با نشانه‌های خرابی باتری تلفن همراه خود آشنا شوید تا به موقع نسبت به تعویض و یا تعمیر آن اقدام کنید.

شما میتوانید با مراجعه وبسایت rmgsm.ir انواع قطعات موبایل از جمله ال سی دی ، تاچ ال سی دی ، تاچ اسکرین ، گلس تعمیراتی و ... را به صورت عمده یا تک تهیه فرمایید. جهت آشنایی بیشتر با روند خرید آنلاین قطعات موبایل از فروشگاه آر ام جی اس ام میتوانید با پشتیبانی واتساپ با شماره 09336297000 در ارتباط باشین.  

منبع: rmgsm.ir